За результатами публічного обговорення, що відбулося 7 лютого 2018 року, Незалежна медійна рада підготувала рекомендації щодо принципів запрошення й титрування експертів в інформаційно-аналітичній журналістиці.
Незалежна медійна рада вирішила звернути увагу на ситуацію в Україні, за якої низка медіа нехтує необхідністю якісно добирати експертів для інформаційно-аналітичних матеріалів. Поширеною є ситуація, коли один експерт може протягом тривалого часу коментувати події з не пов’язаних між собою тем або тем із різних сфер: від виборів Президента США до вивезення сміття зі Львова. Таким чином, очевидною є сумнівна цінність коментарів від таких осіб, які виступають уже не в ролі експертів у певній галузі, а фактично шоуменами та / або ретрансляторами інтересів певних політико-бізнесових інтересів. Також часто трапляється, що особу, яка справді може бути фахівцем у відповідній галузі, титрують якось на кшталт «політичний експерт», «політолог», «медіаексперт», «громадський активіст» або ж не титрують узагалі.
Щоб вирішити ці проблеми в контексті дотримання стандартів журналістської діяльності, Незалежна медійна рада з метою покращити інформаційно-аналітичний контент в українських медіа рекомендує:
1) українським медіа
– здійснювати належну перевірку кваліфікації експертів у визначеній сфері перед запрошенням до висловлення думки;
– відмовитися від практики залучення заангажованих осіб, які мають конфлікт інтересів, до коментування будь-якої тематики під виглядом незалежних експертів;
– не запрошувати чинних політиків у ролі експертів, а всі коментарі політиків супроводжувати відповідним титруванням їхньої приналежності до певної політичної сили;
– проявляти належну відповідальність щодо запрошення до коментування загальних тем політиків, помічених у використанні мови ворожнечі, маніпулюванні фактами, заангажованості тощо. Тим більше під час збройної агресії Російської Федерації;
– належно ідентифікувати експертів та залучених до коментування чи участі у передачі осіб, із вказівкою на їхню посаду й місце роботи;
2) Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення
– застосовувати такий підхід щодо титрування експертів та залучених до передачі гостей;
– не розглядати, у випадку виникнення спорів, таке титрування як рекламу;
3) експертам та особам, яких залучають до коментування суспільно важливих подій
– чітко ідентифікувати власну кваліфікацію та компетентність у відповідних сферах знань;
– свідомо відмовлятися надавати медіа коментарі у сферах, де такі особи не є достатньо кваліфікованими;
4) представникам громадянського суспільства та донорам
– заохочувати створення й популяризувати використання баз незалежних експертів серед медіа;
– при створенні експертних баз ретельно перевіряти кваліфікацію експертів, що включаються до відповідного каталогу.
Рекомендації читайте за посиланням.